Youngtimer regeling

    Youngtimer Regeling

    De Youngtimer regeling: een fiscaal voordelige auto van de zaak

    De Youngtimer regeling is misschien nog niet bij iedereen bekend, maar het is de moeite waard je erin te verdiepen. Ondernemers die een auto van de zaak hebben van 15 jaar of ouder, kun je namelijk gebruikmaken van een gunstige bijtellingsregeling.

    De Youngtimer regeling: hoe werkt het?

    Veel mensen profiteren niet van de Youngtimer regeling, omdat die nog niet zo bekend is. Het woord Oldtimer wel: auto’s die ouder zijn dan 25 jaar, waarvoor een fiscaal gunstige regeling geldt. Maar ook voor Youngtimers – auto’s die tussen de 15 en 25 jaar oud zijn – gelden bepaalde fiscale voordelen, wanneer je een dergelijke auto als auto van de zaak gebruikt. Het is dus de moeite waard om uit te zoeken of een ‘jong oudje’ voor jou ook voordeel kan opleveren!

    De Youngtimer regeling is in 2016 van kracht geworden en geldt voor auto’s van de zaak, waarmee ook privé gereden wordt. Normaal gesproken vallen deze onder de 22% bijtellingsregeling. Hiermee wordt een percentage van de waarde van de auto opgeteld bij je inkomen, zodat je hierover inkomstenbelasting afdraagt. Voor Youngtimers ligt dit bijtellingspercentage 35% - dat klinkt duurder, maar niets is minder waar. De bijtelling wordt namelijk over de dagwaarde berekend in plaats van de cataloguswaarde, waardoor de totale bijtelling van een Youngtimer veel lager is dan die van een nieuwere auto. Bovendien daalt de bijtelling iedere jaar, omdat de dagwaarde daalt naarmate de auto ouder wordt.

    Volgens de Youngtimer regeling kan de btw op de aanschaf van dergelijke auto’s niet teruggevorderd worden bij de Belastingdienst. Een tweedehands auto valt namelijk onder de noemer ‘marge-auto’. Als een marge-auto ook privé gebruikt wordt, moet je elk jaar 1,5% van de cataloguswaarde opnemen als ‘btw voor privégebruik’ in de laatste btw-aangifte van dat jaar. Ook de btw over de privékilometers mag je niet opvoeren. De onderhouds- en brandstofkosten kun je wel als zakelijke kosten opvoeren en de btw dus aftrekken. Wanneer je per jaar niet meer dan 500 km privé rijdt met de auto van de zaak, hoeft je helemaal geen bijtelling te betalen. Zorg wel voor een duidelijke ritregistratie en bewaar deze minimaal 5 jaar, om rekeningen achteraf te voorkomen.

    Het is binnen de Youngtimer regeling ook mogelijk om alle btw over de autokosten op te voeren, maar dan krijg je te maken met het btw-forfait. Je betaalt dan een percentage van de cataloguswaarde; bij een marge-auto bedraagt dit 1,5%. Het is echter vaak voordelig om dit bedrag te betalen, vooral als je veel privékilometers rijdt. Rijd je echter maar weinig kilometers privé, dan is het beter om een kilometerregistratie bij te houden en de btw daarvan op te voeren.

    Voor meer informatie over de ins en outs van deze regeling kijk je op de website van de Belastingdienst

    Youngtimer Regeling

    Een luxe auto voor weinig met de Youngtimer regeling

    Doordat de bijtelling in de Youngtimer regeling over de dagwaarde wordt berekend, kun je relatief goedkoop in een luxe auto rijden. Een auto die 20 jaar geleden € 50.000 kostte, heeft nu nog een dagwaarde van 10% daarvan, oftewel € 5.000. Een bijtelling van 35% over dagwaarde komt neer op € 1.750 per jaar – prima te betalen dus. En hoewel de waarde van de auto is afgenomen, geniet u van prima rijcomfort in een iets oudere auto uit het hogere segment.

    De Youngtimer regeling wordt dus vaak gebruikt voor ‘representatieve’ directiewagens, met name van de Duitse merken: de Audi A4 en A6, de BMW 3- en 5-serie, de Mercedes Benz C- en E-klasse en de Volvo V70. De degelijke motoren in deze betrouwbare auto’s gaan tot wel 400.000 km mee en het zou dus zonde zijn om deze af te danken, alleen omdat ze niet nieuw meer zijn. Bovendien is de tellerstand vaak een stuk lager dan dat. Ook een sportievere auto, zoals een Porsche 911, Subaru Impreza WRX STI, Alfa Romeo 159 of Saab 9-7X, is op deze manier binnen handbereik. Bovendien komen er ieder jaar nieuwe Youngtimers bij, die 15 jaar eerder zijn geïntroduceerd. Wil je graag advies over de meest geschikte auto voor jouw situatie, neem dan contact met ons op voor een zoektocht. 

    Waar moet je rekening mee houden?

    Er zijn ook enkele nadelen verbonden aan de Youngtimer regeling. Dit ligt vooral bij het feit dat je te maken hebt met een oudere auto, waarbij moderne veiligheidsopties ontbreken. Je hebt dus geen dodehoek-detectie, automatische rijbaancorrectie of parkeerassistent. Ook heb je waarschijnlijk hogere kosten voor onderhoud en reparaties, want de kans dat er iets kapotgaat, is nu eenmaal groter dan bij een nieuwe auto. Een goede verzekering is dus essentieel. Ook rijdt een wat oudere auto minder zuinig, zodat je meer geld kwijt bent aan brandstof.

    Tenslotte zijn deze auto’s wat minder goed voor het milieu. Dat kan een probleem zijn wanneer de regels omtrent milieuzones in de toekomst strenger worden. Youngtimers hebben een milieuclassificatie van Euro 4 of 5 en rijden op benzine; momenteel mag je met dergelijke auto’s de binnensteden gewoon inrijden.

    Financiële opties

    Het is ook niet direct interessant om een Youngtimer te leasen. Doordat de auto meer onderhoud en reparaties nodig hebben, zal de leaseprijs stijgen. Alleen wanneer je niet voldoende vermogen hebt om de gewenste auto aan te schaffen, kun je een dergelijke auto leasen, maar dit zal financieel niet erg voordelig zijn. Financial lease is niet mogelijk voor deze auto’s.

    Het is gebruikelijk om een auto over een periode van vijf jaar af te schrijven tot een reële economische waarde. Per jaar geef je de afschrijving op als kostenpost in de administratie. Je kunt de auto afschrijven tot een bedrag van nul euro, maar wanneer je de auto verkoopt wordt de opbrengst wel gezien als winst voor je onderneming en betaal je dus belasting over dit bedrag.

    Op zoek naar een unieke auto

    Wanneer je echt geïnteresseerd bent in bijzondere auto’s, is het leuk om een bijzondere Youngtimer aan te schaffen. Het kan zijn dat deze meer waard dan de dagwaarde die de verzekeraar hanteert. Het is dan de moeite waard om je auto te laten taxeren, zodat je bij problemen niet te weinig uitbetaald krijgt. Meestal is het niet interessant om een Youngtimer te importeren, maar als je op zoek bent naar een specifiek model, dan kun je zeker over de grens kijken of er iets van je gading te vinden is.

    Wil je hulp bij de zoektocht naar jouw ideale Youngtimer, neem dan contact op! Met ons grote netwerk kunnen wij voor jou de meest passende auto vinden en je volledig ontzorgen bij de aankoop.

    START AANVRAAG